2009. május 11., hétfő

Használhatósági szintfelmérés

Talán már két éve is, hogy a szépségkiállítások mellett elkezdtünk foglakozni a komondoraink jellemével is.
Rá kellett döbbenünk, hogy bizony vannak hiányságaink ezen a téren. Nem csak nekünk, csak nem beszélnek róla.
Szép lassan elkezdtem foglalkozni azzal, hogy ne csak külsőleg ítéljem meg a kutyákat, hanem amennyire lehetséges, keressem azokat tulajdonságokat a kutyákban, ami a megfelelő komondoros viselkedést mutatják.
Rájöttem, hogy igen nehéz, és hosszú munka várhat ránk.
Főleg a kölykök kiválasztásánál tapogatózunk sötétben, hiszen egy, két éves kutyát könnyen lehet tesztelni, és kiszűrni, ha nem jó, de egy almot hogyan? Nagy-nagy szerencse is kell tehát ahhoz, hogy a kiválasztott kölyökből, megfelelő felnőtt kutya cseperedjen fel.
Ráadásul a szépségkiállításokon elért eredmények messze nem mutatják azt, hogy mi van belül a kutyában.
Jó példa volt erre a hétvégi kuvaszos tenyészszemle, és CAC kiállítás Jászberénybe.
Ahol a kuvaszok között sem az a kutya mutatta a legjobbat a használhatósági teszten, amelyik eredményes volt a kiállításokon.
Régóta hiányolom komondorban is hasonló próbákat, ezért kénytelen voltam megkérni kuvaszos barátaimat, hogy részt vehessünk rajta. Szerettem volna kipróbálni kutyámat ezen a felmérésen. Hunyort eddig még nem teszteltük. És el kell mondanom, hogy eleinte igen vegyes érzelmekkel indultunk el Jászberénybe.
Nem tudtuk, hogyan fog reagálni. Hunyor még nincs két éves, fiatal még alakulóban levő kutya. Nem beszélve róla, hogy én se tudtam, mit, hogyan kell csinálni, ezért kicsit ideges is voltam a teszten. Ez néhol szemmel láthatóan a kutyára is átragadt, bár igyekeztem nem kimutatni. Ezért aztán a semlegességi teszten hibát is követtünk el, ez majd a videon látható lesz, Hunyor két alkalommal is kitámadt, amikor nem kellett volna.
Az őrző munkapróbára is kicsit félve mentem be, de gyorsan elszállt minden aggodalmam, Hunyor komondorhoz illően ment előre. Csak akkor bizonytalanodott el, amikor a póráz megfeszült, és nem engedtem tovább. Ilyenkor mindig megfordult, mintha azt kérdezné tőlem, - most menjek, vagy ne?
Hunci egyedül kikötve is megfelelően dolgozott az én megítélésem szerint. Itt volt a tesztnek egy hiányossága, hogy a kikötés után, szinte azonnal ment a segéd. Az én véleményem szerint, kellett volna egy kis időt hagyni a kutyának, hogy jobban „belakja” a védendő területet, de ennek ellenére azt láttam, hogy csak egy kis bizonytalanság volt benne, meghátrálni esze ágában nem volt.Nemsokára lesz videó is, most csak pár kép a hétvégéről.

semlegességi teszt
Photobucket

Photobucket

Őrző munka próba.
Hunyor már az előttem levő kutya tesztjén kitámadott a segédre

Photobucket

Photobucket
Photobucket

a fogás pillanatát majd a videóról próbálom leszedni
Photobucket

majd egyedűl, kikötve
Addig várt amíg a segéd a közelébe nem ért, csak akkor harapot.

Photobucket

Nincsenek megjegyzések:

Facebook adatlapom

Összes oldalmegjelenítés